Integration

Visa som Rutnät Lista
Sortering
Visa per sida
Bild på Ny i Norden. Vägen till arbete

Ny i Norden. Vägen till arbete

Publikationsfakta

Författare: Nino Simic, Kristin Marklund, Ann Jönsson, Helena Lagercrantz, Caroline Lagercrantz, David Erichsen, Joan Rask, Jeanette Björkqvist, Bjørn Kvaal och Annska Ólafsdóttir
Publikationsår: 2018
ISBN: 978-92-893-5794-4
Språk: Svenska, norska, danska
Antal sidor: 72
Tryckort: Danmark

I den här rapporten beskriver vi olika insatser för att uppnå snabbare integration av flyktingar och utrikesfödda på arbetsmarknaden i Norden. De exempel som presenteras i rapporten har valts ut av vår nordiska expertgrupp. Gruppen består av personer på olika nivåer i länderna, med god inblick och kunskap om respektive lands insatser inom integrationsområdet. Medlemmarna arbetar på dels departements- och myndighetsnivå, dels på regional respektive kommunal nivå. I valet av exempel har expertgruppens medlemmar fokuserat på de integrationsinsatser som bedöms ha störst möjlighet att implementeras i grannländerna. Urvalet bygger på kunskap från forskning och rekommendationer från våra nordiska samarbetspartners. I rapporten har vi även strävat efter att kortfattat redogöra för aktuell kunskap om effektiva åtgärder samt de utmaningar som flyktingar kan möta på arbetsmarknaderna i Norden.

0,00 kr
Bild på Skolan en grund för lyckad inkludering

Skolan en grund för lyckad inkludering

Inspirationshäfte: Nyanlända barn och unga i Norden
 
Sidor: 48

Författare: Anna Gärdegård, Jenny Tägtström, Joan Rask, Caroline Jonsson, Ann Patmalnieks och Oddrun Midtbø


Ansvarig utgivare:
Ewa Persson Göransson
 


Ämnesområden: Den viktigaste arenan för inkludering och integration av nyanlända barn och unga är skolan. Forskning visar att en genomgången grundskola är den enskilt viktigaste skyddsfaktorn mot en rad framtida sociala problem för alla barn och unga.

Erfarenheter från forskning och praktik visar att det finns flera saker som är viktiga för unga när de ska introduceras in i sitt nya samhälle. Det handlar om att ta reda på vilka styrkor och kompetenser de har, hjälpa dem att hitta en bra balans mellan hemkulturen och den nya kulturen, inkludera föräldrar i utbildningen, utbilda lärare i att identifiera psykisk ohälsa och inte minst – ta stöd av det omgivande samhället.

Nordens välfärdscenter vill med denna skrift visa vad som kan göras för att förbättra mottagande av nyanlända barn och unga i skolan. Med rätt insatser kan unga få kunskaper och betyg som gör att de kan komma in på ett nationellt program så att de senare kan klara sig bra i livet.


Vid en sammanlagd beställning av fler än 10 produkter, där frakten överstiger
300 SEK, tillkommer fraktkostnad.
0,00 kr